![]() |
Elveszett vágányok |
Az inárcsi állomást elhagyva, Dabas felé a sorompó után egy iparvágány kiágazás látható, az onnan induló iparvágány keresztülmegy a szántóföldeken, majd egy erdőben eltűnik. Ez a titokzatos vágány az egykor volt szovjet laktanyába vezet. Arról sajnos nincs információm, hogy mikor építhették a vágányzatot, de amíg "ideiglenesen" itt tartózkodtak a szovjet erők, rendszeres volt a kiszolgálás. A rendszerváltás után megszünt a laktanya, a területén különböző kisebb cégek telepedtek meg, akik már nem igényelték a vasúti kapcsolatot. Ezután a vágányon tartós letétes kocsikat tároltak, valahol az M5-ös hídja alatt. Késöbb az Inárcsot Kakuccsal összekötő úttól kifelé felszedték a vágányokat, és egy részéből dűlőút lett. A többi része ottjártunkkor egész jó állapotban, sértetlenül megvolt, de rá két héttel az állomás és az erdő közötti részt felszedték. A nyomok szakszerű bontásra utalnak, valószínűleg a MÁV szedte fel a tolvajok számára csalogató helyen lévő, kiválló állapotú vágányokat.
Az iparvágány közlekedését külön utasítás szabályozta, név szerint: "Végrehajtási Utasítás Inárcs-Kakucs állomás 1. számú váltójával kiágazó és a Pótharaszti területre vezető iparvágány forgalmának leszabályozására és fenntartására". Az utasítsás szerint a vágány használója a "Szovjet Hadsereg Katonai Közlekedése", kezelője a MÁV. Az iparvágány terhelése 18,5 tonna, az legnagyobb sebesség 25 km/h, megengedett legnagyobb szerelvényhossz: 200 m.
A vonal Inárcs-Kakucs állomás 1. számú váltójától ágazik ki, majd elöbb egy 300 m, majd egy 1000 m sugarú ívvel távolodik a 142-es vonaltól. Innen egyenes vonalban halad a laktanya kapujáig (52-53 szelvény), közben keresztez egy erdőt, az Inárcsot Kakuccsal összekötő főutat, majd átmegy az M5-ös autópálya alatt. A telepen belül egy 200 m sugarú ívvel délre fordul, majd az oldalrakodó mellett elhaladva egy földkúpban végződik.
Az iparvágány torzított helyszínrajza, az utasításból szkennelve:
![]()
Inárcs-Kakucs állomás kijárata Dabas felé, az iparvágány kiágazásával.
![]()
Ugyanez egy kicsit közelebbről. Állítólag egyszer egy kiszolgálómenet után nem állították egyenesbe a kitérőt, így a következő személyvonat néhány méter hosszan bejárt az iparvágányra. :-)
Mint azt az első képeken láthattuk, a sorompó után nemsokkal egy kisebb erdős rész következik. A túloldalról az "erdő" így néz ki.
![]()
Az erdős rész kicsit távolabbról sínekkel, és anélkül.
Forduljunk vissza a laktanya irányába: egy szelvénykő a vágány mellett.
![]()
A vágány itt a mezőn haladt keresztül.
![]()
Az útról alig lehetett észrevenni a síneket, pedig elég sokáig, jó állapotban megvoltak.
Egy útátjáró, még az erdő elött.
![]()
Az útátjáró az állomás felé nézve. Az állomástól idáig szedték fel a síneket.
![]()
Innentől egy erdős rész következik. Néhány méter még innen is fel van szedve.
Aztán egyszercsak ismét sínekbe botlunk.
![]()
Iparvágány az erdőben, teljes éppségben, érdekes egy elveszett hely ez!
A vágány egy pillanatra sem veszik el.
![]()
Néha a nyomvonalon is lehet haladni, néha viszont nem.
Aztán hirtelen kiérünk az erdőből.
![]()
Az Inárcs és Kakucs közötti út átjárója. Itt egykoron fénysorompó is üzemelt.
![]()
Az iparvágány itt újból végetér.
![]()
![]()
![]()
Továbbmenve jól látszik a nyomvonal.
![]()
![]()
Késöbb rájövünk, miért szedték fel a síneket: a nyovonalat dűlőútnak használja a falu.
![]()
Nemsokára a dűlőút visszafordul a faluba, innentől tovább ismét gyalog.
A híres M5-ös alatti átvezetés.
![]()
Mint látható a vágánynak kavicsos ágyazata volt. Mi eddig bírtuk gyalog, a laktanya már nem lehet messze.
Az utasításért és a kiegészítésekért köszönet Bárdos Imrének, túráért pedig köszönet 49's fannak!
vissza