Elveszett vágányok

Elveszett vágányok
A NABI iparvágánya

A NABI iparvágánya Az egykoron szebb napokat megélt magyar buszgyártás egyik (ha nem az egyetlen) bástyája volt az IKARUS. A vállalat az 50-es években alakult meg az Uhry fivérek karosszériagyárából, valamint a mátyásföldi repülőtéren működő IKARUS repülőgépgyárból. Az egyre növekedő igények következtében szükségessé vált a gyár bővítése, amit először a Margit utcában felépített új telephellyel oldottak meg. Időközben a KGST hazánkat jelölte ki a szocialista tömb országainak busszal való ellátására, így rövidesen a két telephely is kevésnek bizonyult. A vállatot ekkor összevonták a székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyárral (ÁMG), így alakult ki a fehérvári telephely. Ezzel együtt a buszok gyártását is szétosztották: fehérváron készültek a városi, helyközi buszok, míg Pesten a távolsági, túrista buszok. Itt volt az Egyedi gyáregység is, ami néhány darabos kísérleti járműveket gyártott, elsősorban külföldi megrendelésre. A 90-es években már csak vegetáló cég jobbnak látta megszabadulni a Budapesti telephelytől. A termelést áthelyezték Székesfehérvárra, a Margit utcai telephelyet pedig eladták az Egyedi gyáregységből megalakult IKARUS Egyedi Autóbuszgyár (EAG) részére. Az Újszász utcai telephelyet a (szintén IKARUSOS kötődésű) NABI vásárolta meg.

A gyár felülnézetből A Margit utcai telephelyet vasúttal az Arany János utcán keresztül a gödöllői HÉV-ről szolgálták ki. Ezt a vágányt valamikor a 90-es évek közepén szüntették meg. Az Újszász utcai NABI telephely kiszolgálása pedig Rákos állomásról történik, a MÁV hálózatán keresztül. A NABI elsősorban a tengerentúlra gyárt buszokat, amiket vasúton fuvaroznak Hamburgig. Ennek köszönhetően ez az iparvágány (ellentétben a másikkal) jó állapotban van, hetente többször is látni kiszolgálómeneteket, amin bedeszkázott ablakú busz kasztnikat hoznak ki a gyárból. A mellékelt képen az Újszász utcai telephely található, a piros vonal által körbezárt terület maga a gyár, a hátsó részben található a vasúti rakodó.
Az iparvágány tehát köszöni szépen jól van. Hogy mégis miért került be az elveszett sínekbe? Egyrészt, mint az előszóban is említettem, itt nemcsak megszünt vágányokat fogok bemutatni, másrészt meg a legfrisebb hírek szerint lehet, hogy nemsokára ez is elveszett vágány lesz.




A NABI iparvágánya a gyár felé tekintve.


A Pesti Határút útátjárója a NABI iparvágányon.


A NABI iparvágánya Rákos felé menet.


A Rákos-patak hídja.


A Keresztúri út útátjárója az egyik, illetve a másik irányból.


Itt csatlakozik egy másik iparvágányhoz, és fut tovább Rákos felé.


Az előbb látott kiágazás a másik irányból.


A becsatlakozó iparvágány a végpont felé nézve.


A képekért köszönet Kemsei Zoltánnak!


vissza